Tym artykułem zamykam serię tekstów, w której starałem się zdiagnozować prawdziwe i urojone bariery rozwoju i konkurencyjności MSP (sektora małych i średnich przedsiębiorstw). To najczęstsze przyczyny, przez które firmy nie uwalniają swojego prawdziwego potencjału. Wybrałem je na podstawie własnych doświadczeń pochodzących ze swojej pracy lidera, mentora, managera oraz tych, nabytych podczas działalności Scalence. Dziś omówimy ostatnie zagadnienie – innowacyjność małych i średnich firm!
Czy Twoje przedsiębiorstwo jest innowacyjne?
Czy Twoja firma jest innowacyjna? Obecnie prawie każde przedsiębiorstwo do tego dąży – nie bycie innowacyjnym oznacza przestarzałość i nieefektywność. Jednak z badań można wysnuć ciekawe wnioski na temat kondycji polskich małych i średnich firm w tej kwestii. Zapoznajmy się z odpowiedziami respondentów.
Zaledwie jedna czwarta ankietowanych uważa swoje przedsiębiorstwa za bardzo innowacyjne (28,4% ankietowanych oceniło swoje przedsiębiorstwo w skali od 6 do 10). Największa grupa ankietowanych, bo aż 24,6%, oceniła innowacyjność swojej firmy na 3, a 19,2% na 4. Odpowiedzi sugerują, że przedsiębiorcy prowadzą działalność tak, aby była ona postrzegana jako innowacyjna – wynika z „Innowacja a udoskonalenie. Bariery blokujące innowacyjność przedsiębiorstw sektora MŚP”.Czy tak jest rzeczywiście? Odpowiedź najłatwiej znaleźć w gotowości firm do wdrożenia innowacji, która w wielu miejscach jest już dobrze utrwalonym standardem, a mianowicie transformacji cyfrowej. Bardzo niski odsetek firm zatrudniających specjalistów ICT (11%) wskazuje na brak personelu, który mógłby wspomóc wdrażanie technologii cyfrowych niezbędnych w budowaniu inteligentnego przedsiębiorstwa – wynika z „Raport o sytuacji mikro, małych i średnich firm w roku 2019”.
Dr Anna Maria Kamińska z Wydziału Zarządzania Politechniki Wrocławskiej podaje na podstawie swoich badań, iż: „Barierą, którą najczęściej hamuje działania przedsiębiorców w zakresie innowacyjności, są niekorzystne przepisy prawne (50,8% ankietowanych wskazało taką odpowiedź). Drugą pod względem liczby wskazań są wysokie koszty prowadzenia i utrzymania firmy. Aż 40,3% ankietowanych przyznaje, że wydatki, jakie ponoszą m.in. z tytułu opodatkowania, opłacania składek ZUS, są za dużym obciążeniem finansowym i zniechęcają do myślenia o innowacjach (co zdaje się być błędnym kołem, gdyż innowacje mogą przyczynić się do zwiększenia zysków). Potwierdza to również wskazany przez 33,9% ankietowanych brak środków na innowacje. To, co 28,2% przedsiębiorców zniechęca do wdrażania innowacji, to związana z tym ilość pracy. Na utrudniony dostęp do finansowania zewnętrznego wskazuje prawie jedna czwarta, tj. 23,4%, ankietowanych.”
Trudno polemizować z takimi wynikami w prawidłowo dobranej, reprezentatywnej grupie przedsiębiorców. Tym nie mniej setki zespołów młodych naukowców, niejednokrotnie studentów, pasjonatów różnych dziedzin życia, gospodarki, sztuki, zdrowego żywienia, odnawialnych źródeł energii, nowoczesnych technologii medycznych zdają się nie wiedzieć, że są bariery i wbrew wszystkiemu, i wszystkim rozwijają nowe przedsięwzięcia.
Niełatwy czas dla właścicieli – odkryj LAS Możliwości
Obecny czas dla wielu właścicieli biznesów, „startupowców” to pierwsze doświadczenie zarządzania firmą w tak trudnym okresie dla gospodarki – wysokiej inflacji, szybujących kosztów prowadzenia działalności, ograniczenia siły nabywczej klientów. Te wszystkie „plagi” dotykały już pojedynczych firm, sektorów, gospodarek, państw, kontynentów. I tu pojawia się miejsce na poszukiwanie kompetentnego wsparcia doradców biznesowych, którzy doświadczyli na własnej skórze wielu wyzwań, z którymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Z tego powodu, mając odpowiednie doświadczenie, wiemy, jak reagować.
Kreatywność i otwartość na nowe rozwiązania istotnie wzrasta, gdy mentalnie i fizycznie odetniesz się od codzienności, a nawet swojego środowiska pracy i współpracowników. W tym niełatwym czasie warto wykorzystać sprawdzoną metodę – LAS Możliwości. Doświadczony lider, mentor i manager będzie Twoim przewodnikiem po nieznanym. To kilka dni poświęcone na niespieszne, a za to pogłębione i wielowątkowe rozmowy o rynku, klientach, konkurentach, Twojej firmie, ludziach, procesach, a w końcu o Tobie jako przywódcy, managerze, strategu. LAS Możliwości zaowocuje konkretnymi wnioskami na najbliższą i nieco dalszą przyszłość.
To już ostatnia część przygotowanej przeze mnie serii tekstów „Prawdziwe i urojone bariery rozwoju i konkurencyjności MSP”. Podczas naszej wspólnej podróży prześledziliśmy sektory, takie jak konkurencyjność, finanse, a także innowacyjność w sektorze MSP. Mam nadzieję, że był to mile spędzony czas i skłonił Was – czytelników – do przemyśleń, a także wyciągnięcia wniosków, które mogą pomóc wprowadzić Wasz biznes na wyższym poziom.